Wednesday 18 May 2011

Ciku Subang

In front of my house there's a big space for gardening or I can say mini orchard across the road. Every neighbours has laid their creativity and sweats on their own so call free space. I saw they planted guava, rambutan, longan, ciku, banana, papaya, chukanan and even durian, and some turned their space into vegetable farm..after 4 years reside I think its time for me to use my space before it will be hijack by others.

So many ideas rushed in my mind..couldn't figure what is suitable to plant in there..hmm..for started I've choosed CIKU SUBANG..as a symbolic that I'm staying in Subang hehe..It cost me only 10 ringgit from MARDI in Serdang..Here I am planting CIKU SUBANG.

Ohya! I would like to share with you all about the myth of planting Ciku..they used to said that planting Ciku in front of a house won't  make the owner's live long..that's mean..'You will die soon' after planting ciku.  As a Muslim, my belief, Allah s.w.t is to determine my life..with my belief...I already plant it and will enjoy the fruits soon..hehe..

My CIKU SUBANG


Adding more soils as the existing soils are not so fertile

There's still more space to utilize

Below's reference regarding CIKU- sources from Jabatan Pertanian.

PANDUAN MENANAM CIKU 

Nama Saintifik : Manikara achras ( Mill Fosberg)
Nama Lain :  Achras Sapota L.
Nama Biasa : Ciku, Sawo
Keluarga : Sapotaceace




Buah tropika berasal dari Amerika Tengah. Ciku mengandungi kandungan karbohidrat, kalori yang tinggi dan kaya dengan zat-zat makanan (air, protin, lemak serabut, abu, kalsium, fosferos, besi natrium, kalium, karotena, vitamin B1, B2, B3, C.

Pokok
Bersaiz sederhana besar, berbentuk piramid semasa kecil, rendang serta membulat apabila matang.  Ketinggian boleh mencapai sehingga lebih 10 meter. Kadar pembersaran pokok agak perlahan tetapi boleh hidup lama dengan pengeluaran hasil yang memuaskan.  Mempunya akar tunjang jika bahan tanaman ditanam daripada biji benih.  Anak pokok yang ditanam melalui pembiakan tut tidak mempunyai akar tunjang.

Buah
Berbentuk Bulat atau bujur bergantung pada jenis klon.  Saiz buah matang adalah antara 5-6cm panjang dan lebar 4-6cm.  Purata berat sebiji di  antara 80gm-120gm.  Kulit buah nipis berkeadaan kesat, bersisik dan berwarna perang.  Buah yang belum masak berkeadaan keras, bergetah dan rasanya kelat disebabkan oleh kandungan tannin.  Buah yang matang dipetik dan perlu diperamselama 3-5 hari supaya masak.  Buah yang baru dipetik akan mengeluarkan getah berwarna putih.  Buah yang cukup masak berkulit perang kemerahan, berbau harum dan rasanya manis.

Varieti-varieti Ciku

Ciku Jantung (C62)
Klon ini dikenali dengan nama Jantung.  Buah bersaiz besar dengan ukuran purata 6.6cm panjang dan 5.2cm lebar.  Purata berat buah ialah 110gm sebiji.  Buah berbentuk bujur dan runcing di hujung, seakan-akan bentuk jantung dan warna kulit perang kemerahan.  isinya berwarna perang kemerahan, manis, iranya halus dan tidak berpasir.  Klon ini berasal dari Masjid Tanah, Melaka dan didaftarkan pada 7 Julai 1973.  Banyak ditanam secara komersial.

Ciku Subang (C63)
Klon ini popular dengan gelaran Ciku Subang.  Ia berasal dari Subang New Village, Selangor dan didaftarkan pada 7 September 1989.  Buah berbentuk bujur panjang iaitu meruncing di hujung dan pangkal buah dan warna kulit perang.  Saiz buah sederhana besar (40-120gm sebiji).  Ukuran buah ialah 6.2-8.0cm panjang dan 3.1 hingga 5.2cm lebar.  Isinya manis, berair, berteksstur halus dan tidak berpasir.  Bijinya kecil dan bilangan purata biji bagi sebuah ciku biasanya satu.

Ciku CM19
Ciku atau Manikara achras adalah tanaman tropika yang tidak bermusim tetapi berbuah lebat dua kali setahun.  Tanaman ini diusahakan secara tradisional dan kecil-kecilan di negara kita.  Keluasan tanaman ini tidak bertambah dari tahun 1984 sehingga kini iaitu di sekitar 1,000-1,300hektar.  Beberapa faktor menjadi penghalang untuk industri ini berkembang antara ialah pengurusan tanaman yang tidak sempurna dan kekurangan klon-klon yang superior.

Penanaman Ciku
Ciku merupakan tanaman yang lasak dan mudah tumbuh di kebanyakan kawasan tropika.  Walau bagaimanapun tanaman ini boleh hidup dengan subur dan mengeluarkan hasil yang optimum dalam keadaan tertentu.  Kawasan yang mendapat hujan antara 125-250cm setahun adalah sangat sesuai bagi pertumbersaan pokok ciku.  Suhu yang diperlukan bagi tanaman ini adalah antara 11-34C.  Ciku juga boleh hidup di kebnyakan jenis tanah yang terdapat di Malaysia seperti mineral, asid salfat dan gambut.  penanaman secara ladang adalah dinasihatkan agar mendapatkan kawasan yang rata atau kurang  kecerunan melebihi 25-30 darjah.  Sekiranya terdapat kawasan yang mengalami air bertakung, perparitan perlulah dibuat untuk mengelakkan pertumbuhan pokok tersebut.

Penanaman
Tanah yang telah dibersihkan perlu dibuat pancang penanda lubang tanaman.  Jarak tanaman yang disyorkan adalah 18'x18' bagi penanaman padat.  Jarak tanaman ini akan menghasilkan 336 pokok bagi satu hektar.  Kaedah lama hanya dapat menghasilkan 172pokok sahaja.  Dengan mengamalkan kaedah penanaman padat ini, pengeluaran hasil dapt ditingkatkan depada dua kali ganda.  Penanaman sebaliknya dilakukan dalam musim hujan supaya meringankan kerja-kerja penyiraman.

Pengairan
Walaupun pokok ciku sejenis tanaman yang lasak, sistem pengairan perlu dibuat untukmenjamin pertumbuhan anak pokok tidak terbantut.  Sistem pengairan yang disyorkan ialah sistem pengairan titis. Pemasangan saluran PVC berukuran 2 inci daripada sumber air merentasi tengah ladang dan disambungkan kepada getah saliran titis yang direntang sepanjang baris tanaman.  Muncung saliran titis dipasang pada saluran berhampiran pangkal setiap anak pokok.  Bagi menjimatkan belanja tenaga atau bahan api, adalah disyorkan supaya sumebr air dapat disalirkan daripda tangki takungan air yang berada di tempat tinggi.  Kaedah ini membolehkan air disalirkan pada setiap masa dengan tekanan graviti.

Pembajaan
pembajaan perlu dilakukan mengikut jadual.  Baja dagangan 15:15:15 disyorkan pada tahun pertama dan kedua.  Pada tahun-tahun yang berikutnya baja dagangan ditukarkan kepada 12:12:17:2 .

Pemangkasan
Antara faktor utama penanaman ciku kurang berjaya di negara ini adalah disebabkan oleh sikap para pekebun yang kurang memberi penjagaan dan amalan agronomi yang kurang sempurna terutamanya tentang amalan pemangkasan.  Tanaman ciku memerlukan dua jenis pemangkasan iaitu pemangkasan berbentuk di peringkat awal dan pemangkasan penyelenggaraan.





6 comments:

  1. i luv ciku....! it's rare to find it nowadays especially in KL, hope u will enjoy ur own ciku Subang soon... ;)

    ReplyDelete
  2. frenz..thanks..will updates the progress ;)

    ReplyDelete
  3. Nice post...I like to drink 'Ciku lassi'. My favorite drink at my stay in Hanoi last time. Their ciku more sweet and bigger than us. Anyway thanks for sharing ;)

    ReplyDelete
  4. Thanks for stopping by my blog, I very much enjoyed the story on your tree. I am following you now also.
    Cher

    ReplyDelete
  5. I hope it grows big with lot of fruits... Growing it outside means the fruits are for share.. yea?

    ReplyDelete
  6. bangchik n kakdah : thanks, i hope so too..the others will surely be able to share the fruits..I just hope they share their's with me.. their tree are way bigger and varieties than mine..can't wait.

    ReplyDelete